right logo left logo
 [ x ]  
   
 
     
شماره: در تاریخ: calendar جستجو
قانون مقرره همراه با تفسیر:
مرحله تصویب :   وضعیت تنقیحی:

     
 
متن با ساختار Print
قانون 49805 :قانون ممنوعيت تبليغات و معرفي محصولات و خدمات غيرمجاز و آسيب رسان به سلامت در رسانه هاي ارتباط جمعي داخلي و بين المللي و فضاهاي مجازي     يادداشت جديد يادداشتهاي موجود
  اطلاعات پایه قانون  
  تاییدیه ها  

      درختواره قانون جستجوي متن      
  • قانون ممنوعيت تبليغا...
      • عنوان
      • ماده 1
        • {url:lawviewAjaxTree.do?sectionId=2581021&lawId=261966&stateNo=1&phaseNo=1&lawViewLST.param.withInterpretation=false}
      • ماده 2
        • {url:lawviewAjaxTree.do?sectionId=2581024&lawId=261966&stateNo=1&phaseNo=1&lawViewLST.param.withInterpretation=false}
      • ماده 3
      • ماده 4
      • ماده 5
      • موخره
      • امضاء

 

  12  
     
 

قانون ممنوعيت تبليغات و معرفي محصولات و خدمات غيرمجاز و آسيب رسان به سلامت در رسانه هاي ارتباط جمعي داخلي و بين المللي و فضاهاي مجازي

 
     
     
 

ماده ۱- ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبليغ خلاف واقع كه نوعاً موجب گمراهي و فريب مخاطب شود به هر طريق از جمله رسانه هاي داخلي و خارجي و يا فضاي مجازي درباره آثار مصرف مواد و فرآورده هاي دارويي، خوراكي، آشاميدني، آرايشي، گياهي، طبيعي، مكمل و همچنين تجهيزات و ملزومات پزشكي و دندانپزشكي و آزمايشگاهي و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتكب به حبس يا جزاي نقدي درجه شش و محروميت از فعاليت شغلي و اجتماعي مرتبط براي دو تا پنج سال محكوم مي شود. در صورتي كه به مصرف كننده خسارتي وارد شود علاوه بر جبران آن معادل دو تا پنج برابر خسارت وارده به عنوان جزاي نقدي به مجازات مذكور اضافه مي شود.

 
     
     
 

تبصره ۱- مصاديق اطلاعات نادرست و تبليغ خلاف واقع عبارتند از:
اطلاعات يا ادعاهاي خلاف قوانين مربوطه كه به حكم مراجع صالح قضائي با أخذ نظر كارشناسي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يا مراجع قانوني صاحب صلاحيت درباره روش فرآوري، توليد، ‌نامگذاري‌ تجاري، خواص، تركيب، منشأ سودمندي، ارزش غذايي، روش درماني و خدمات، آثار و منافع ناشي از ارائه خدمات يا درمان يا دارا بودن گواهي يا مجوز از مراجع داخلي يا خارجي درخصوص كالاها و خدمات موضوع اين قانون مشخص مي شود.

 
     
     
 

تبصره ۲- انتشار تبليغات موضوع اين قانون از سوي رسانه هاي جمعي موجب محكوميت مديرمسؤول در رسانه هاي چاپي يا مسؤول ذي ربط در ساير رسانه ها به مجازات مندرج در اين قانون مي باشد. الزام به جبران خسارات شامل مواردي كه ورود آسيب منتسب به تبليغ كننده نيست، نمي شود.

 
     
     
 

ماده ۲- سازمان غذا و دارو موظف است نسبت به برچسب گذاري مواد و فرآورده هاي محصولات موضوع اين قانون از طريق بخش خصوصي صاحب صلاحيت كه صلاحيت آنها را تعيين و اعلام مي كند بر روي كليه محصولات و فرآورده هاي دارويي، خوراكي، آشاميدني، آرايشي، بهداشتي، تجهيزات و ملزومات مصرفي و غيرمصرفي پزشكي و دندانپزشكي و آزمايشگاهي در حدود امكانات شناسه هاي منحصر به فرد جهت كنترل، اصالت و پيگيري محصولات اقدام كند.

 
     
     
 

تبصره ۱- برچسب گذاري مواد و فرآورده هاي موضوع اين قانون به تشخيص سازمان غذا و دارو بايد به‌گونه اي تعيين شود كه آثار سوء‌ و يا مفيد احتمالي آن براي مصرف كنندگان قابل تميز و تشخيص باشد.

 
     
     
 

تبصره ۲- آيين نامه اجرائي اين ماده شامل نحوه برچسب گذاري، نحوه أخذ مجوز روشهاي معرفي و تبليغات مواد و فرآورده ها و مواد موضوع اين قانون و موارد منع آنها ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن اين قانون توسط سازمان غذا و دارو تهيه مي شود و به تصويب وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي رسد.

 
     
     
 

ماده ۳- كليه وزارتخانه ها و سازمان هاي ذي ربط موظفند در جهت برخورد با تبليغات موضوع اين قانون در فضاهاي مجازي و شبكه هاي ماهواره اي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا سازمان غذا و دارو همكاري كنند.

 
     
     
 

ماده ۴- در اجراي اين قانون، رعايت مفاد سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي مصوب ۲۵/ ۴ /۱۳۹۲ شوراي عالي انقلاب فرهنگي الزامي است.

 
     
     
 

ماده ۵- از تاريخ لازم الاجراء شدن اين قانون، ماده (۵) قانون مربرط [مربوط] به مقررات امور پزشكي و دارويي، مواد خوردني و آشاميدني مصوب ۲۹ /۳ /۱۳۳۴ لغو مي شود.

 
     
  12  
 
     
متن و تصویر   |   دستگاهها   |   وضعیت های تنقیحی   |   کدهای موضوعی   |  

 [ x ]  
   
 
     
 [ x ]  
   
 
     
 [ x ]  
   
 
     
 [ x ]